dinsdag 19 augustus 2014

Herhalen van dezelfde bronvermelding

In dit blog zullen we regelmatig aandacht besteden aan vragen die meer dan eens aan het Auteursrecht Informatiepunt zijn gesteld. Deze vraag is in verschillende variaties via het Contactformulier binnengekomen:
Ik schrijf een heel hoofdstuk dat ik baseer op de onderzoeksmethode beschreven in een boek, moet ik dan na iedere alinea opnieuw de bron vermelden?

Hoewel het van belang is dat de bronvermelding op de juiste manier wordt vermeld kan het voor de lezer storend zijn als de tekst telkens wordt onderbroken door dezelfde bronvermelding.
Stel, je gebruikt voor een hoofdstuk in je onderzoeksverslag hoofdstuk 3, ‘Oriënteren’ en hoofdstuk 4, ‘Richten’ uit het boek Praktijkonderzoek in zorg en welzijn van Cyrilla van der Donk en Bas van Lanen. Je gebruikt alleen parafrasen, dus de verwijzing in de tekst is in principe telkens dezelfde: (Donk & Lanen, 2011). Het heeft dan weinig zin om deze bronvermelding na iedere alinea te herhalen.

Het moet voor de lezer wel duidelijk zijn welke publicatie geraadpleegd is en hoe. Dat kan door aan het begin van de tekst precies aan te geven hoe het boek gebruikt is, bijvoorbeeld:

Dit hoofdstuk is gebaseerd op hoofdstuk 3 en 4 uit Praktijkonderzoek in zorg en welzijn (Donk & Lanen, 2011), waarin het starten van een praktijkonderzoek en het formuleren van een onderzoeksdoel worden besproken.

De tekst kun je geheel naar eigen inzicht schrijven, alleen het gedeelte tussen haakjes ligt vast. Hou er rekening mee dat wanneer je besluit om in de tekst een gedeelte uit dit boek te citeren je daarbij het paginanummer apart moet vermelden.
 

15 opmerkingen:

  1. Kan dit ook toegepast worden op afbeeldingen zodat niet telkens dezelfde bron onder een afbeelding genoemd hoeft te worden. Heb het nu als volgt opgenomen bij aanvang hoofdstuk:

    Dit hoofdstuk is gebaseerd op en de afbeeldingen zijn overgenomen uit de hoofdstukken 1 tot en met 4 uit Renterisico in een pensioenbalans (Syntrus Achmea, z.d.). Gebruik van andere bronnen is apart vermeld in de tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, naar iedere afbeelding wordt in de tekst en onder de afbeelding apart verwezen.
      Zie ook de blogberichten met het label 'Afbeeldingen'.

      Verwijderen
    2. De figuren die ik gebruik zijn afkomstig uit een PDF publicatie waar ik in de bronnenlijst als volgt naar verwijs:

      Syntrus Achmea. ([2012]). Renterisico in een pensioenbalans. Gedownload op 14 januari 2017, van https://www.syntrusachmea.nl/Images/2012-10-18%20Brochure%20Renterisico.pdf

      Hoe met ik dan onder de afbeelding verwijzen? Omdat dit uit een PDF komt kan ik niet helemaal plaatsen wat te doen na het lezen van 'Afbeelding van internet' en 'Tabellen en figuren'.

      Verwijderen
    3. Je kunt hiervoor het voorbeeld van ‘Afbeelding van internet’ gebruiken, wellicht nog handiger is het voorbeeld bij het blogbericht Tabellen en figuren: Veelgestelde vragen, vraag 4 Hoe verwijs ik naar een tabel of figuur die ik van internet afhaal?:
      http://theapateam.blogspot.nl/2016/06/tabellen-en-figuren-veelgestelde-vragen.html

      Verwijderen
    4. Top, dit heb ik toegepast:

      Figuur 7. Swapcurve. Overgenomen uit “Renterisico in een pensioenbalans” van Syntrus Achmea, [2012] (https://www.syntrusachmea.nl/Images/2012-10-18%20Brochure%20Renterisico.pdf). Copyright, Syntrus Achmea Vermogensbeheer B.V.

      Ontstaat wel een volgende vraag, zoals je ziet staat er achter 'Copyright' geen jaartal. Er staat in de publicatie alleen maar 'Alle auteursrechten, patenten, intellectueel en andere eigendommen, en toestemmingen op dat gebied die van toepassing zijn op de inhoud van dit document behoren toe aan en zijn verkregen door SAVB.' Omdat er in het document ook al geen publicatiedatum stond, maar ik die wel kon achterhalen, staat die al tussen haakjes "[2012]". Maar wat doe ik met het jaartal achter copyright?

      Voor de andere lezers, zie onderstaande link mijn vraag over het plaatsen van publicatiedatum tussen []:

      http://theapateam.blogspot.com/2016/08/pdf.html?showComment=1487429776263#c5833231667840763229

      Verwijderen
    5. Interessante vraag, ik zou er zelf voor kiezen alleen ‘Copyright’ te vermelden, dus zoals jij gedaan hebt. Ik ga deze vraag voorleggen aan de APA Style Experts in Amerika, wordt dus nog vervolgd.

      Verwijderen
    6. Inmiddels antwoord ut Amerika gekregen: het advies is om bij het ontbreken van een jaartal van auteursrecht 'z.d.' (=zonder datum) te noteren, dus in dit geval Copyright z.d., Syntrus Achmea Vermogensbeheer B.V.

      Verwijderen
    7. En mag ik in onderstaande dan ook nog ergens verwijzen naar het paginanummer van PDF waar afbeelding te zien is?

      Figuur 7. Swapcurve. Overgenomen uit “Renterisico in een pensioenbalans” van Syntrus Achmea, [2012] (https://www.syntrusachmea.nl/Images/2012-10-18%20Brochure%20Renterisico.pdf). Copyright, Syntrus Achmea Vermogensbeheer B.V.

      Verwijderen
    8. Ja, dat kan, achter het jaartal:

      Figuur 7. Swapcurve. Overgenomen uit “Renterisico in een pensioenbalans” van Syntrus Achmea, [2012], p. X (https://www.syntrusachmea.nl/Images/2012-10-18%20Brochure%20Renterisico.pdf). Copyright z.d., Syntrus Achmea Vermogensbeheer B.V.

      Verwijderen
  2. Beste APA Team,

    In mijn word-bestand gebruik ik wel eens dezelfde auteur. Dit is wel eens met een andere co-auteur en ook in verschillende jaren.

    De bronnen staan keurig allemaal in de automatische lijst van word onder het kopje 'Manage Sources' bij het label 'References'...
    Als ik vervolgens van de specifieke schrijver een aantal verschillende citaten wil invoeren, geeft die in de tekst het citaat als auteur en jaartal INCLUSIEF HELE TITEL.. En dat terwijl de documenten allemaal verschillend zijn.

    Het vreemde is dat bij de overige auteurs in de lijst wel gewoon alleen de auteur en het jaartal als citaat in de tekst komen..

    Hebben jullie dit al eens vaker gehoord, en wat kan hier de reden van zijn? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Mvg,
    Kevin Tankink

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit heb ik vaker gehoord, het lijkt alsof APA in Word bij dezelfde auteur(s) zelf de titel toevoegt terwijl dit geen APA richtlijn is. Je kunt dit volgens mij alleen handmatig aanpassen: wanneer je met de rechtermuisklik in het tekstvak klikt krijg je de optie ‘Bronvermelding bewerken’ en dan kun je auteur, jaar of titel “onderdrukken”.

      Verwijderen
    2. Super!

      Nu weet ik in ieder geval hoe het moet, bedankt.

      Verwijderen
  3. Met betrekking tot APA vind ik al mijn informatie op dit blog en de andere website van HAN. Met betrekking tot het herhalen van dezelfde bron binnen één alinea vroeg ik me af of het nodig was dan opnieuw het jaartal te benoemen. In dit artikel lees ik niets over deze situatie, maar op http://scriptieaf.nl/literatuurstudie/referenties/apa/ wel:

    ----------- BEGIN -----------
    Herhaling van verwijzingen
    Herhaling binnen alinea
    Een goede scriptie heeft een kop en een staart, met een body dat een goed onderbouwd argument bevat (Klaassen, 2012). Uitwerking van het argument dient logisch te zijn, waarbij het een volgt uit het ander (Pieters, 2013). In de conclusie wordt het argument alleen herhaald, er komt geen nieuwe informatie bij (Klaassen).

    LET OP: als je binnen een alinea meerdere keren naar eenzelfde auteur wil verwijzen, hoef je bij de herhaling geen jaartal te noemen. Bij herhaling van de verwijzing in een vólgende alinea geef je opnieuw de hele verwijzing.
    ----------- EIND -----------

    Maar vraag aan jullie, is dit volgens de richtlijnen? En zo ja, mag het ook op deze manier waar wel verwezen wordt naar een andere pagina:

    Een goede scriptie heeft een kop en een staart, met een body dat een goed onderbouwd argument bevat (Klaassen, 2012, p. 1). Uitwerking van het argument dient logisch te zijn, waarbij het een volgt uit het ander (Pieters, 2013). In de conclusie wordt het argument alleen herhaald, er komt geen nieuwe informatie bij (Klaassen, p. 3).


    Vriendelijke groet,

    Willem-Siebe Spoelstra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze vraag heb ik eerder aan de APA Style Experts in Amerika voorgelegd. Het advies was om iedere keer de volledige verwijzing, dus met jaartal, op te nemen.

      Verwijderen